Black City, di Victor Gischler (con intervista)

Si precipitarono fuori dall’ingresso e furono immediatamente assaliti da una mezza dozzina di Strisce Rosse.

“Le donne”, gridò una delle Strisce Rosse. “Prendiamole! Possiamo toglierci qualche sfizio e poi barattarle con un po’ di carne secca di ratto”.

Anne gli fece esplodere la faccia con un colpo della Glock.

Le altre donne si lanciarono all’azione. Una ragazza asiatica in calze nere e giarrettiera allungò un calcio nelle palle a una Striscia Rossa. L’uomo cadde in ginocchio e la ragazza gli ficcò in bocca la canna del fucile. Premette il grilletto. La testa esplose in una pioggia di poltiglia rossastra. Due bionde in biancheria intima stesero a terra uno degli aggressori, lo presero a calci e gli sfondarono il cranio con il calcio del fucile.

Nel giro di cinque secondi, le ragazze avevano sistemato le Strisce Rosse.

 

Dalla quarta di copertina:

Il mondo sembra arrivato alla fine: epidemie, terremoti, crac finanziari e attentati minacciano di distruggere la civiltà. Mortimer Tate, agente assicurativo fresco di divorzio, decide di ritirarsi in solitudine su una montagna del Tennessee, con scorte di viveri e armi. Passano ben nove anni prima che decida finalmente di scendere a valle per scoprire cosa ne è stato del mondo che conosceva. È così che Mortimer si ritrova in un paesaggio surreale. L’America non esiste più. Quel poco che rimane dell’umanità si raccoglie intorno ai club di strip tease di Joey Armageddon, tra birra ghiacciata, ballerine di lap dance e buttafuori armati di fucili. Accompagnato da pochi sopravvissuti – il cowboy Bill, la spogliarellista Sheila e Ted, l’uomo delle montagne – Mortimer affronta pericoli, violenza e devastazione, fino ad arrivare alla città perduta di Atlanta, dove lo attende una sfida che può determinare il futuro della civiltà…

 

Premessa che riguarda un fenomeno tipicamente italiano: siamo in presenza dell’ennesimo caso di copertina che non solo non ha relazione con la trama ma è addirittura fuorviante. Di vampiri, infatti, neanche l’ombra in questo libro. Anche il titolo scelto per l’edizione italiana lascia perplessi.

Detto questo, a chi piace la fantascienza post-apocalittica non si può non consigliare Black City (Go-Go Girls of the Apocalypse, 2008). Pubblicato nel 2011 dalla Newton, rappresenta il debutto fantascientifico dell’americano Victor Gischler (classe 1969) che si è fatto conoscere, anche in Italia, per i suoi ottimi romanzi di genere pulp e come sceneggiatore per la Marvel (The Punisher, Wolverine, Deadpool).
Non mi soffermo sulla trama, appassionante e intrisa di humor nero, e mi limito a sottolineare l’alta carica di adrenalina nelle scene d’azione. Però, dal punto di vista dei contenuti, Black City risponde a una domanda semplice, ma fondamentale, che tutti, prima o poi nella vita, ci siamo fatti: può la Lap-Dance salvare l’umanità?

Abbiamo quindi chiesto all’autore di raccontarci qualcosa di sé, di BLACK CITY nonché della sua passione per la scrittura.

 

In Italy, you are famous for your crime stories. How did the idea for the your first novel of science fiction, Go-go Girls of the Apocalypse, come to you?

Actually, I read Blood Meridian by Cormac Mcarthy and I thought how great it would be to write a very gritty, cruel post-apocalyptic story in his style.  I didn’t know at the time he was about to publish The Road. I got about 20 pages into the novel and just couldn’t do it.  I kept thinking of jokes and irreverent situations.  So I decided to go in a more satirical direction instead.  Good thing I made the right decision. The Road was published a few months later.

 

Have you never think to add sequel to this novel?

Yes. On my blog you can see a cover.  The publisher of the first novel said “sequels don’t sell” and refused to consider it.  But more than any other novel I’ve been asked for a sequel to Go-Go.  Now with kindle, I can simply do it myself, so I’m considering it.

 

Would do you like to see Go-go Girls of Apocalypse on the big screen?

Of course! I’ve actually written a screenplay which I hope is pretty good and we’re in talks with some people now about getting it made.  These things happen VERY slowly but I am trying to stay optimistic.

 

Will you try again science fiction literature or, why not, fantasy literature?

Yes, I love almost all genres.  A big fantasy novel would be a lot of fun. I am a huge Tolkein fan.  Actually one of my problems is that I have a number of projects all in different genres and it’s hard to stay focused on a single thing.

 

There seems to be a lot of Joe R. Lansdale style imagery through out your novels. What books of the “genius of Nacogdoches” and other writers too influenced you as you were writing them?

Lansdale is a master.  What he does that most influences me is to show that a writer does not need to be stuck in a single genre.  They can do whatever they like.  That gives me a lot of hope.

 

You also write for Marvel Comics. So you seem to move freely between crime fiction, hardboiled literature, science fiction, horror, and also comics. Do you see any real difference between these forms?

Yes. Comic book writing demands that you are very economical.  You need to accomplish a lot is a 20-22 page issue.  You have more room to maneuver in a novel.  And I try to bring the same energy to my writing regardless of genre.

 

We know you often visit our country. When you plan to come back to Italy, and expecially to Rome?

I was recently in Milan and Padova and some places up north.  Not sure when I’m coming to Rome, but I’d love to.  When somebody invites me, I guess.  Ha-ha.  But I’ve always found Italian readers to be very welcoming and generous.  I’ve been to Italy 5 times for book tours or festivals, etc.  It is always a wonderful experience.

 

When did you start writing?

As a child I wrote stories for my own amusement.  So really I have been writing most of my life.

 

Do you have to be in a special mood to start writing?

Ha… No! Comic book deadlines are NOT very flexible.  SO I need to MAKE myself be in the right mood.

 

Do you have a certain method that you use when you write?

I drink lots of coffee while writing. Generally, I write better in the morning than at night, but if a deadline is looming I have to write at all hours.  And more coffee.

 

Finally, if the question is permissibile, what are you writing now [maggio 2012]?

A Spike tie-in for Buffy the Vampire SLayer for Dark Horse Comics as well as some original comic book characters of my own.

 

Victor GISCHLER, BLACK CITY– C’ERA UNA VOLTA LA FINE DEL MONDO (Go-Go Girls of the Apocalypse, 2008), trad. di Daniela Di Falco, Newton Compton editori, collana Newton Pocket, 313 pp., 2011.

 

http://victorgischler.blogspot.it/